Na pražském Václavském náměstí se dnes dokončila první etapa rekonstrukce jeho spodní části, která je dalším významným krokem ke zkvalitnění tohoto zásadního veřejného prostoru. Jeho probíhající proměna k lepšímu přináší výsledky v podobě zvýšeného zájmu významných značek ze segmentu maloobchodu, gastronomie i služeb, které zde otevírají své provozovny. Atraktivita místa pro nájemce a investory roste.
Václavské náměstí je nejvýznamnější veřejný prostor v České republice, který obyvatelům i návštěvníkům slouží k setkávání, oslavám, demonstracím, zábavě i nakupování – se 750 metry délky a 60 metry šířky jde o největší nákupní, kulturní a zábavní část centra města. Je zde také největší pohyb lidí, což představuje obrovskou zátěž a nutnost neustálé údržby, pozornosti a průběžné revitalizace. Po té, jejíž první etapa právě skončila, se stává přívětivějším a krásnějším místem pro turisty i rezidenty.
Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield, a předseda Sdružení Nového Města pražského: „Václavské náměstí v posledních letech prochází pozitivní změnou, tato dlouhodobě atraktivní destinace se stává ještě více vyhledávaným a přitažlivým místem jak pro návštěvníky, tak pro provozovatele obchodů a služeb. Pro ně je náměstí jednou z nejatraktivnějších lokalit v rámci pražské high street a jejich poptávka po prostorách k pronájmu v této oblasti roste. Stejně tak vnímáme velký zájem investorů o tuto reprezentativní adresu.“
Na Václavské náměstí přicházejí přední značky
Stávající značky na Václavském náměstí opakovaně prodlužují své nájemní smlouvy, další nové pak přicházejí. V poslední době své setrvání na místě potvrdil třeba obchod A3 Sport, který zde má vlajkovou prodejnu řetězce pro celé Česko a Slovensko – ta se změní na nový koncept Sport Vision. Nově na Václavské náměstí přibyla prodejna módní značky Tezenis, chystá se otevření zlatnictví Beny a Pandora, podepsanou smlouvu má další významná značka, jež zatím neoznámila identitu chystané prodejny. Nabídku gastronomických konceptů nedávno doplnila Bageterie Boulevard. Ve spodní části náměstí, v ulici 28. října, na ploše přes 3 600 metrů čtverečních otevře Pilsner Urquell zážitkové centrum The Original Beer Experience.
Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield, a předseda Sdružení Nového Města pražského: „Celkově se Václavské náměstí posouvá správným směrem, vylepšené prostředí přitahuje významné značky a ty pak díky zákazníkům, jež do lokality přivedou, přilákají i další kvalitní nájemce, jako se to stalo v horní části náměstí po příchodu Primarku.“
Primark loni v červenci otevřel v rekonstruované budově The Flow Building svou první a největší prodejnu v centru města ve střední a východní Evropě, a stal se tak jedním z katalyzátorů proměny celé lokality, kterou svým příchodem silně pozitivně ovlivnil. Tato módní značka nejen že obohatila tamní nabídku a zatraktivnila prostředí, ale horní část Václavského náměstí se díky ní stala destinací, která přitahuje množství návštěvníků. Potvrzují to údaje od ostatních obchodníků či provozovatelů kaváren a restaurací v okolí, jimž se změnila skladba zákazníků: mezi ně nyní patří více mladých lidí, žen, rodin s dětmi. V reakci na tyto změny se zvýšil zájem retailerů o maloobchodní prostory v lokalitě, otevřely tu své prodejny další značky (např. Tezenis).
Hodnota nemovitostí na Václavském náměstí roste
Václavské náměstí patří ke špičkovým destinacím na pražské a zároveň české „high street“, maloobchodní kategorii zahrnující hlavní nákupní třídy v centrech měst. Ročně jím projde 36 milionů lidí, k dispozici je tu 70,000 metrů čtverečních maloobchodní plochy ve dvou stovkách obchodů. Své prodejny tu mají především módní značky, ale třeba i knihkupectví, hračkářství a množství gastronomických i kulturních konceptů.
Náměstí a jeho okolí je také oblíbeným místem byznysové komunity. Proto si jej jako své sídlo často vybírají významné lokální i mezinárodní firmy. Nově tak na Václavském náměstí své kanceláře otevřela např. firma Wilsons, pobočku tu má coworking Scott.Weber.
Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield, a předseda Sdružení Nového Města pražského: „Maloobchodní nájemci jsou si dobře vědomi potenciálu náměstí, jež je vzhledem k vysoké návštěvnosti ze strany místních obyvatel i zahraničních turistů skvělou lokalitou pro cílení na masové spotřebitele. Zároveň je díky reprezentativnosti místa i budov s velkými výměrami a často zajímavou architekturou výborná pro umístění vlajkové prodejny značky.“
S rostoucí kvalitou a celkovou úrovní místa zároveň roste hodnota těchto nemovitostí pro majitele a potenciální investory. Významné nemovitosti mění svou tvář k lepšímu, v posledních dvou dekádách třeba zmíněná The Flow Building (VN 47), Europalace (VN 2), The Forum (VN 19), Van Graaf (VN 17) a další. V plánu je také rekonstrukce objektu Václavské náměstí 30, modernizuje se Václavské náměstí 62 a dokončuje se rekonstrukce Hotelu Evropa (VN 25).
Revitalizace a rozvoj pokračuje
Tento redevelopment stávajících budov nebo dostavba chybějících částí bloků je hlavním katalyzátorem proměny k lepšímu – spolu s probíhající revitalizací veřejného prostoru. Aktuálně se dokončila první ze dvou etap, upravující spodní část mezi křižovatkou ulic Jindřišské a Vodičkovy po ulici Na Příkopě, kde vznikla pěší zóna. Redukcí dopravy tu vzniká příjemnější a reprezentativnější prostor. Při opravách je také obměňováno stromořadí a jsou vysazovány nové stromy. V horní části náměstí by měly být vybudovány retenční nádrže, které pomohou s jejich zavlažováním a ulehčí stokové síti.
Monika Vlková, projektová manažerka Sdružení Nového Města pražského: „Právě skončenou etapu rekonstrukce náměstí považujeme za důležitý krok směrem k modernizaci srdce centra Prahy. Sdružení Nového Města pražského je mimo jiné oficiálním koordinátorem správy veřejného prostoru na Václavském náměstí, v ulicích Na Příkopě a 28. října. Plně si uvědomujeme význam Václaváku a jsme moc rádi, že naší činností přispíváme k tomu, aby se na něj obyvatelé metropole s chutí vraceli. Ať už se jedná o znovuzavedení mokrého čištění, zajištění častějšího svozu odpadu, nové lavičky, modernizaci vizuálních prvků v ulicích či průběžnou kontrolu fungování všech procesů. Jedině tak se Václavské náměstí a jeho okolí může posouvat tím správným směrem – kupředu.“
Václavské náměstí dále zatraktivní revitalizace jeho horní části, kde již proběhla velice zdařilá rekonstrukce Národního muzea, chystá se napojení na nově zrekonstruované Hlavní nádraží a revitalizované prostory kolem něj, lepší napojení na Vinohrady. Ve spodní části náměstí bude dalším katalyzátorem významné pozitivní proměny plánovaný multifunkční projekt Savarin developera Crestyl, který propojí několik okolních významných ulic.
Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield, a předseda Sdružení Nového Města pražského: „Václavské náměstí ve spodní části propojí s odkazem na tradici václavských pasáží s ulicemi Na Příkopě, Jindřiškou a Panskou projekt Savarin. Ten zahrnuje pečlivou rekonstrukci stávajících historických budov a vznik úplně nového veřejného prostoru se zelení, otevřeným prostranstvím ve vnitrobloku a komerčními plochami. Ctí tak tradiční pražské urbanistické uspořádání, kde na sebe navazují různě velké ulice, náměstí, dvory nebo parky, které pohromadě tvoří harmonický celek. V projektu se počítá i s umístěním Slovanské epopeje Alfonse Muchy.“
Václavské náměstí tak čeká velice slibná budoucnost a stále rostoucí atraktivita pro rezidenty, návštěvníky a další uživatele prostoru.