Retailový trh ve střední a východní Evropě nabízí příležitosti pro mezinárodní retailery

Share

Nakupování už není jen o provedení nákupu samotného, ale i o návštěvě místa a jedinečném zážitku. Klasický retail je stále zde, ale prochází významným a rychlým vývojem. Lidé budou i nadále nakupovat v tradičním slova smyslu, ale není pochyb o tom, že některé části evropského retailového trhu budou čelit rostoucím výzvám.

Silný růst ekonomiky a turismu

Retailový trh ve střední a východní Evropě se blíží dospělosti a silný hospodářský růst v největších ekonomikách podporuje trvalou poptávku po maloobchodních prostorech. Trhy těží ze silné poptávky po nájemnících podporované růstem HDP, zvýšenou kupní silou spotřebitelů a pokračujícím růstem tržeb. Silný ekonomický růst vedl k pozitivnímu složenému meziročnímu růstu (CAGR) pro maloobchodní tržby ve střední a východní Evropě, jehož očekávaná hodnota bude v příštích pěti letech 13 %, zatímco průměrný růst v západní Evropě bude nižší než poloviční.

Cestovní ruch ve střední a východní Evropě také v posledních letech zaznamenal významný růst. Zatímco Praha cestovnímu ruchu nadále dominuje, na vzestupu jsou i další města z regionu. Počet nocí strávených v hlavním městě už dosahuje téměř 19 milionů ročně.

Prague

Česká republika zůstává nejatraktivnější zemí pro retailery

Pozitivní ekonomický růst přitahuje do regionu mnoho nových značek. Největší počet nově přicházejících značek je v módním sektoru, ale význam F&B stále roste. Většina maloobchodních značek přicházejících na český trh pochází z Itálie, USA, Německa, Francie a Velké Británie.

Počet nově přicházejících značek zůstává stejný, stejně tak jako jejich strategie pro příchod na nové trhy. Česká republika a Polsko zůstávají hlavní branou do regionu, jelikož nabízí velmi kosmopolitní prostředí a vynikající poměr zahraničních turistů k místním zákazníkům. Na těchto trzích mohou značky dobře předvídat svůj úspěch.

Příležitosti, které nesmíte minout

Maloobchodníci mají na výběr z mnoha jedinečných možností pronájmu. Nákupní třídy prosperují především v Praze a Budapešti, zatímco ostatní země střední a východní Evropy se spoléhají na sílu nákupních center. Maloobchodníci by se měli zaměřit na tři hlavní projekty, Savarin v Praze, Elektrownia Powiśle ve Varšavě a Eurovea v Bratislavě.

Savarin je rozšířením jádra historické Prahy a stane se jedním z nejdůležitějších projektů smíšeného využití v hlavním centru města v celé střední a východní Evropě. Savarin nabídne 39,000 metrů čtverečních maloobchodních ploch v oblasti, kterou denně navštěvuje více než 150,000 lidí.

Savarin

Elektrownia Powiśle je aktuálně probíhající přestavbou 54,000 metrů čtverečních smíšeného využití. Elektrownia Powiśle nabídne mix kancelářských prostor, butikový hotel, apartmánů a 15,500 metrů čtverečních maloobchodní plochy ve velmi atraktivní a charismatické lokalitě. Elektrownia Powiśle otevře na jaře roku 2020.

Elektrownia Powisle

Eurovea je projekt smíšeného využití v Bratislavě. Současné nákupní centrum o rozloze 59,200 metrů čtverečních se postupně rozšiřuje na celkem 85,000 metrů čtverečních a v roce 2022 se stane nejvýznamějším nákupním a volnočasovým centrem na Slovensku.

Eurovea

I za takto příznivých okolností je vhodné spolehnout se na silného partnera s hlubokou znalostí místního trhu, dlouholetými zkušenostmi a odbornými znalostmi v maloobchodním sektoru a širokou sítí kontaktů po celém regionu v podobě profesionálního maloobchodního týmu Cushman & Wakefield.