Nakupování už není jen o provedení nákupu samotného, ale i o návštěvě místa a jedinečném zážitku. Klasický retail je stále zde, ale prochází významným a rychlým vývojem. Lidé budou i nadále nakupovat v tradičním slova smyslu, ale není pochyb o tom, že některé části evropského retailového trhu budou čelit rostoucím výzvám.
Silný růst ekonomiky a turismu
Retailový trh ve střední a východní Evropě se blíží dospělosti a silný hospodářský růst v největších ekonomikách podporuje trvalou poptávku po maloobchodních prostorech. Trhy těží ze silné poptávky po nájemnících podporované růstem HDP, zvýšenou kupní silou spotřebitelů a pokračujícím růstem tržeb. Silný ekonomický růst vedl k pozitivnímu složenému meziročnímu růstu (CAGR) pro maloobchodní tržby ve střední a východní Evropě, jehož očekávaná hodnota bude v příštích pěti letech 13 %, zatímco průměrný růst v západní Evropě bude nižší než poloviční.
Cestovní ruch ve střední a východní Evropě také v posledních letech zaznamenal významný růst. Zatímco Praha cestovnímu ruchu nadále dominuje, na vzestupu jsou i další města z regionu. Počet nocí strávených v hlavním městě už dosahuje téměř 19 milionů ročně.
Česká republika zůstává nejatraktivnější zemí pro retailery
Pozitivní ekonomický růst přitahuje do regionu mnoho nových značek. Největší počet nově přicházejících značek je v módním sektoru, ale význam F&B stále roste. Většina maloobchodních značek přicházejících na český trh pochází z Itálie, USA, Německa, Francie a Velké Británie.
Počet nově přicházejících značek zůstává stejný, stejně tak jako jejich strategie pro příchod na nové trhy. Česká republika a Polsko zůstávají hlavní branou do regionu, jelikož nabízí velmi kosmopolitní prostředí a vynikající poměr zahraničních turistů k místním zákazníkům. Na těchto trzích mohou značky dobře předvídat svůj úspěch.
Příležitosti, které nesmíte minout
Maloobchodníci mají na výběr z mnoha jedinečných možností pronájmu. Nákupní třídy prosperují především v Praze a Budapešti, zatímco ostatní země střední a východní Evropy se spoléhají na sílu nákupních center. Maloobchodníci by se měli zaměřit na tři hlavní projekty, Savarin v Praze, Elektrownia Powiśle ve Varšavě a Eurovea v Bratislavě.
Savarin je rozšířením jádra historické Prahy a stane se jedním z nejdůležitějších projektů smíšeného využití v hlavním centru města v celé střední a východní Evropě. Savarin nabídne 39,000 metrů čtverečních maloobchodních ploch v oblasti, kterou denně navštěvuje více než 150,000 lidí.
Elektrownia Powiśle je aktuálně probíhající přestavbou 54,000 metrů čtverečních smíšeného využití. Elektrownia Powiśle nabídne mix kancelářských prostor, butikový hotel, apartmánů a 15,500 metrů čtverečních maloobchodní plochy ve velmi atraktivní a charismatické lokalitě. Elektrownia Powiśle otevře na jaře roku 2020.
Eurovea je projekt smíšeného využití v Bratislavě. Současné nákupní centrum o rozloze 59,200 metrů čtverečních se postupně rozšiřuje na celkem 85,000 metrů čtverečních a v roce 2022 se stane nejvýznamějším nákupním a volnočasovým centrem na Slovensku.
I za takto příznivých okolností je vhodné spolehnout se na silného partnera s hlubokou znalostí místního trhu, dlouholetými zkušenostmi a odbornými znalostmi v maloobchodním sektoru a širokou sítí kontaktů po celém regionu v podobě profesionálního maloobchodního týmu Cushman & Wakefield.