Rekordní rok pro retail parky: největší nárůst za posledních 15 let

Share

V roce 2024 bylo v Česku dokončeno téměř 80 000 m² nových, modernizovaných či rozšířených retail parků, což nyní tvoří 1,3 milionu m² maloobchodní plochy – téměř třetinu celkové kapacity maloobchodních ploch na trhu. Největší koncentrace těchto nákupních parků je ve Středočeském kraji, zatímco v přepočtu na 1 000 obyvatel dominuje Olomoucký kraj. Dynamika růstu pokračuje – aktuálně se staví dalších více než 70 000 m² s plánovaným dokončením v roce 2025. Nejvíce se staví v Ústeckém a Středočeském kraji. V roce 2026 developeři plánují dodat na trh 45 retail parků s celkovou plochou přes 220 000 m².

Nabídka moderních maloobchodních ploch v České republice na konci roku 2024 dosáhla téměř čtyř milionů metrů čtverečních (3,98 milionu m²). Retail parky neboli nákupní parky, tedy obchodní zóny s několika samostatnými prodejnami disponujícími vlastním vchodem a společným parkovištěm, nyní tvoří z tohoto celkového objemu již 33 %. Klasická obchodní centra se podílí zhruba 65 % a zbylá 2 % patří outletům. Podíl retail parků na celkovém objemu moderních maloobchodních ploch v Česku vzrostl z 27 % v roce 2019 na 33 % v roce 2024. Plochy nákupních parků za posledních 5 let vzrostly o 32 %.

Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků, Cushman & Wakefield:  „Výstavba nákupních parků zažívá od roku 2023 velký rozmach. Mnoho projektů bylo vlivem nejisté covidové doby odloženo a nyní se realizují. Díky jednodušší a rychlejší výstavbě dokáží pružněji reagovat na poptávku obchodníků po volných plochách. Běžná doba výstavby je do jednoho roku. Na rozdíl od obchodních center, kde je trh již saturovaný, čeká výstavbu nákupních parků několik velmi aktivních let s řadou zajímavých projektů.”

Největším loni dokončeným projektem byl nový retail park Obchodní centrum Hvězdárna v Jindřichově Hradci s celkovou prodejní plochou 14 200 m² a 17 obchodními jednotkami. Dalším významným projektem byla nová výstavba retail parku S1 Center Slaný s plochou 5 500 m² s 9 obchodními jednotkami. Třetím největším loňským projektem je výstavba nákupního parku S1 Center v Krnově o velikosti prodejní plochy 5 100 m². 

Tabulka 1: Největší retail parky dokončené v Česku v roce 2024

Název projektu Typ Developer Velikost (m2)
Obchodní centrum Hvězdárna Nový InterCora 14 200
S1 Center Slaný Nový Saller Group 5 500
S1 Center Krnov Nový Saller Group 5 100
OC Havlíčkův Brod – Stříbrný dvůr Nový Fuertes Development 4 700
OC Klokan Humpolec Nový KLM 4 500

Zdroj: Cushman & Wakefield

Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků, Cushman & Wakefield: „V roce 2024 vznikaly projekty v okresních městech s 15 000 – 30 000 obyvateli. V letech 2025 a 2026 se investoři budou více soustředit na menší města s projekty o několika nájemcích. Nejaktivnějším hráčem v této oblasti je v poslední době společnost Portin, která má největší počet dokončených i plánovaných projektů.“

Newly Completed Retail Parks in the Czech Republic

Graf 1: Nově dokončené retail parky v Česku

Zdroj: Cushman & Wakefield

Developeři míří do menších měst v Ústeckém a Středočeském kraji

Největší aktuální výstavba nákupních ploch v retail parcích se nachází v Ústeckém kraji (27 %) a v kraji Středočeském (23 %). Zatímco v minulosti developeři mířili do měst s počty obyvatel okolo 20 až 40 tisíc, nyní se zaměřují na lokality s 5 až 15 tisíci obyvateli.

Největší podíl nákupních parků na 1 000 obyvatel se nachází v Olomouckém kraji, následovaný krajem Vysočina a Jihočeským krajem.

Skladba nájemců v retail parcích se nemění, je zaměřená primárně na zboží denní potřeby a tvoří ji hlavně prodejci potravin, drogerie, obchody s chovatelskými potřebami, elektra či vybavení pro domácnost a také v poslední době velice oblíbené diskontní prodejny.

Graf 2: Saturace retail parků v Česku na 1 000 obyvatel (v m²)

Saturation of Retail Parks in the Czech Republic per 1,000 Inhabitants (in sq m)

Zdroj: Cushman & Wakefield

Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků, Cushman & Wakefield: Investoři budují projekty i v menších městech a přizpůsobují je spádové oblasti, velikosti projektů a skladbě nájemců. Obchodníci tak mají možnost nabídnout své zboží zákazníkům blízko jejich domovů a významně tak zkrátit dobu nakupování. Jedná se o trend, který sledujeme již několik let.”

Mezi největší vlastníky retailových parků patří společnost Saller Group, která v České republice vlastní zhruba 15 % z celkové plochy retail parků. Druhým největším vlastníkem je společnost InterCora s 13% podílem.

Tabulka 2: Přehled největších vlastníků existujících retailových parků v Česku

Název Celkový objem prodejních ploch (m²)
Saller Group 199,600
InterCora 173,800
CPI Group 157,400
Aventin 52,400
Fidurock Capital 43,600

Zdroj: Cushman & Wakefield