Počet Food Halls v Evropě stoupá, Česká republika má obrovský potenciál pro růst

Sdílet

Počet hal s občerstvením (Food Halls)1 v Evropě za posledních sedm let zvýšil téměř o 50 %, nyní jich je otevřeno 135 a dalších devět brzy přibude. Tato informace vychází z nejnovější zprávy společnosti Cushman & Wakefield Food Halls of Europe. Česká republika má v tomto subsektoru zastoupení formátem Manifesto, jehož koncept se šíří do dalších evropských měst.

Manifesto Anděl

Současný celkový počet hal s občerstvením v Evropě představuje nárůst oproti 90 otevřeným nebo rozestavěným projektům v roce 2017, kdy realitněporadeská společnost Cushman & Wakefield poprvé vypracovala své podrobné zaměření na tento subsektor. V posledních třech letech rovněž poskytovala poradenství při více než 1 100 transakcích v oblasti občerstvení a nápojů (F&B) v Evropě.

Haly s občerstvením, které nabízejí rozmanité, čerstvě připravené autentické jídlo a pití ve společném prostředí, kde se často dodržují zásady udržitelnosti, si rychle získaly oblibu u mladší generace vyhledávající jedinečné zážitky. Navzdory pandemickým výlukám a nepředvídanému nárůstu nákladů, které donutily některé stravovací haly zavřít, byl celkový trend pozitivní: přizpůsobivost a růst. Koncept se ve Velké Británii a Francii, kde je otevřeno nebo se brzy otevře , resp. 20 hal s občerstvením, posílil a vstoupil na nové trhy včetně Belgie (4), České republiky a Irska. Hala s občerstvením se stala pro zákazníky nejlepším místem, kam lze zajít bez rezervace, s jistotou kvality a rozmanitosti.

Manifesto Anděl

_________

Poznámka:

1 Definice Food Halls pro účely Cushman & Wakefield zprávy: terminologie je založena na základním trendu – různorodé, čerstvě připravené autentické jídlo a pití, které je nabízeno a podáváno ve společném prostoru. Nezahrnuje podniky pod širým nebem anebo tradiční občerstvení v nákupních centrech.

Aby bylo možné srovnávat podobné údaje, jsou z údajů za rok 2017 vyloučeny některé potravinové haly v Rusku, které byly v té době zahrnuty do původní zprávy.

Tabulka: 10 evropských hal s občerstvením (Food Halls)

Evropské trhy Food halls otevřeny / brzy otevře Food halls v roce 2017
Velká Británie 42 19
Francie 20 8
Italie 16 18
Německo 8 3
Dánsko 8 3
Spanělsko 7 8
Nizozemí 7 2
Polsko 7 4
Portugalsko 5 4
Švédsko 5 4

Source: Cushman & Wakefield

Obvyklé pojetí provozu

Jednotliví provozovatelé občerstvení jednají s vlastníkem nemovitosti pouze výjimečně. Operátoři hal si většinou pronajímají celkové prostory od pronajímatele, obvykle na 10-15 let. Provozovatel haly je pak zodpovědný za pronájem prostor menším provozovatelům různorodých gastro konceptů, včetně barů, společenských a volnočasových prostor. Dále dohlíží na služby správy, jako je bezpečnost a úklid,   především na marketing a vytváření identity celkové haly s občerstvením. Úspěšnost celého konceptu je dána zejména vhodným výběrem a skladbou operátorů různých konceptů, jejich kvalitou a originalitou. Koncepty operátorů jednotlivých provozoven se mohou častěji měnit tak, aby celý projekt nabízel stále to nejzajímavější, co je místní trh schopen nabídnout. Zákaznici tak mají možnost při každé návštěvě vyzkoušet něco nového. Haly mohou mít velmi rozdílnou velikost podle svého umístění: od 300 m2 do 10 000 m2.

Mezi současné nejznámější koncepty v Evropě se řadí např. Time Out Market, BOXPARK, Eataly, KERB, Time Out Market a Manifesto.

Manifesto Anděl

Originální koncept z Česka

Českým zákazníkům je známý zejména koncept Manifesto, který své brány otevřel poprvé v roce 2018 na pražské Florenci. Spojil na jednom místě skvělou architekturu a kvalitní gastronomii, a neudržovaný prostor poblíž Masarykova nádraží zrevitalizoval téměř k nepoznání. Od té doby v Praze postupně otevřel Manifesto Anděl a Manifesto Smíchov. Poslední z nich funguje dodnes, a to velmi dobře. Úspěšný český byznysmodel pak newyorský rodák Martin Barry přenesl i do Berlína na Postupimské náměstí a nové Manifesto bude také otevírat v kostele sv. Ondřeje v Dublinu.

Jan Kotrbáček, vedoucí pronájmu maloobchodních prostor ve střední a východní Evropě, Cushman & Wakefield: „Český trh se rychle vyvíjí a zákazníci stále více vyhledávají místa, kde mohou nejen ochutnat skvělá jídla, ale také strávit čas s přáteli a rodinou.  Food hally nabízejí skvělou příležitost propojit kvalitní gastronomii s kulturními a společenskými zážitky, vznikají totiž velmi často v originálních prostorech nebo místech, která se zároveň stávají novou destinací.

Manifesto Anděl

Výhled pro Českou republiku

V České republice je Manifesto Market zatím jediným dlouhodobě fungujícím konceptem food hallu. Po úspěchu Manifesta jste mohli v průběhu dalších let navštívit menší open-air koncepty jako je např. Backyard Kotva či Zahrady Savarin. Právě Zahrady Savarin byly jakousi ochutnávkou budoucího velkého portugalského konceptu food hall Time Out Market, který můžete znát z mnoha dalších evropských či amerických destinací, jež otevře právě v novém obchodním centru Savarin. Stejný developer také připravuje v Brně multifunkční projekt Dornych, který by měl též disponovat velkou halou s občerstvením.

Jan Kotrbáček, vedoucí pronájmu maloobchodních prostor ve střední a východní Evropě, Cushman & Wakefield: „Vytvoření nových food hallů v nevyužívaných prostorách, které měly původně odlišné využití, může přinést novou energii a život do ulic či části měst, které jsou dnes opomíjené. Je důležité, aby se tyto projekty realizovaly s důrazem na jedinečný design a atmosféru, což přiláká jak místní obyvatele, tak turisty.“

Mezi další projekty, které v ČR vzniknou, můžeme řadit například Smíchovskou t, která bude součástí nového developmentu Smíchov City od Sekyra Group. Na své nové využití čeká též Staroměstská tržnice v ulici 28. října, která je ve vlastnictví hlavního města Prahy a její budoucnost má být předmětem soutěžního dialogu.

Komunity a udržitelnost

Ze zprávy vyplývá několik klíčových témat, která budou podle společnosti Cushman & Wakefield v nadcházejících letech ovlivňovat růst hal s občerstvením:

Víceúčelový model: Přestože jídlo zůstává ústředním tématem, snaha o vytvoření celodenní nabídky znamená, že víceúčelové společenské prostory, kde se konají různé akce, od kurzů vaření až po soutěžní setkání, se stávají běžnými, stejně jako větší firemní akce a spolupráce.

Nové formáty: Mezi ně budou pravděpodobně patřit místa v dopravních uzlech, která cestujícím nabídnou větší výběr a zážitek, a menší formáty v sousedství. Klíčová bude lokalita s dostatečnou návštěvností, která je nutná pro celodenní stravování sedm dní v týdnu.

Revitalizace: Komunitně zaměřené projekty a využití zchátralých budov či zanedbaných lokalit mohou znamenat pro majitele a zainteresované strany příležitost, jak vdechnout místu nový život a zároveň poskytnout důležité centrum pro komunitu.

Jan Kotrbáček, vedoucí pronájmu maloobchodních prostor ve střední a východní Evropě, Cushman & Wakefield: „Je rovněž důležité, aby se při plánování nových food hallů dbalo na udržitelnost a ekologické aspekty, revitalizovaly se  zajímavé budovy a lokality, které ztratili své původní využití,  Použití recyklovaných materiálů, podpora místních podnikatelů, farmářů a omezení plýtvání potravinami by mělo být samozřejmostí. Správně realizovaný food hall může být významným přínosem pro komunitu a lokální ekonomiku a často vytváří destinaci, za kterou zákaznici cestuji i mnoho desítek nebo stovek kilometrů. Světový trendem se stává zážitková gastronomie, tedy propojeni originálních konceptů a zajímavých prostor a Česká republika není výjimkou. I když ., zde není zatím dostatek těchto konceptů, jistě budou přibývat, a máme se na co těšit.“