V celosvětovém žebříčku zemí podle nejdražších nákupních ulic je Česko díky ní na 19. pozici, v Evropě na 11. V letošním 33. ročníku žebříčku realitněporadenské společnosti Cushman & Wakefield Main Streets Across the World se Česká republika umístila na 19. místě. Průzkum srovnává téměř padesátku zemí světa podle výše nájemného v maloobchodních prostorách v nejdražší nákupní ulici každé z nich[1] a Česko již podruhé reprezentuje Pařížská ulice. Ta je mezi ostatními nejdražšími nákupními třídami světa na 19. místě, v rámci Evropy na jedenáctém a v regionu CEE na první pozici. Průzkumem porovnávané nejvyšší dosahované nájemné v Pařížské k letošnímu třetímu kvartálu činí 2 700 eur za metr čtvereční ročně, tedy cca 225 eur za metr čtvereční měsíčně.
Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Pařížská ulice v Praze je dlouhodobě v rámci střední a východní Evropy primárním cílem luxusních značek, které do regionu vstupují. Každoročně jsme zde svědkem otevření prodejny některého ze světových luxusních brandů – loni to byl Chanel, Balenciaga a ALO Diamonds, letos Polo Ralph Lauren a Jimmy Choo. Praha je pro luxusní značky v rámci Evropy jednoznačně velice žádanou destinací a Pařížská ulice vytváří naprosto unikátní lokalitu pro prezentaci luxusního zboží. Tato třída a její okolí je s naprostým přehledem nejhezčí, nejkompaktnější luxusní destinací ve střední Evropě a má nejširší nabídku zastoupených značek.“
Dalšímu rozvoji této špičkové retailové lokality napomůže realizace zásadních projektů v atraktivní oblasti u břehu Vltavy poblíž náměstí Miloše Formana a Právnické fakulty. Nabídka tamních maloobchodních ploch se o pětinu rozšíří díky novým prostorám v právě rekonstruovaném nejluxusnějším pražském hotelu Fairmont Golden Prague Hotel na adrese Pařížská 30 a v nově zrekonstruované dominantní budově Pařížská 25. Oba projekty společně nabídnou přes 3 500 metrů čtverečních maloobchodních ploch pro nově vstupující značky nebo ty, které zvažují relokaci do modernějších prostor.
Pařížská ulice v žebříčku figuruje již podruhé; i letos výší maloobchodního nájemného předstihla ulici Na Příkopě, která v něm Českou republiku zastupovala v předchozích ročnících. Česko se přitom opakovaně jako jediná země CEE objevuje v první dvacítce žebříčku.
Celosvětově zvítězily USA, v Evropě Itálie, v CEE Česko
Ani na špičce žebříčku letos nedošlo oproti předchozímu roku k výrazným změnám: na prvním místě zůstávají USA s Upper 5th Avenue, kde nájemné v maloobchodních prostorách činí 20 384 eur ročně, tedy skoro 1 700 eur měsíčně. Druhá je Itálie, jejíž Via Montenapoleone je opakovaně nejdražší nákupní třídou Evropy. Následuje hongkongská Tsim Sha Tsui, čtvrtá je londýnská New Bond Street a první pětku uzavírá pařížská Avenue des Champs-Élysées. Regionu střední a východní Evropy dlouhodobě vévodí Česko, další z jeho zemí je až Maďarsko s Vaci utca na 30. pozici.
Tabulka 1: Žebříček zemí podle nejdražších nákupních ulic
Pořadí 2023 | Země / Trh | Město | Ulice | Nájemné eur/m2/rok |
1 | USA | New York | Upper 5th Avenue (49th to 60th Sts) | € 20 384 |
2 | Itálie | Miláno | Via Montenapoleone | € 18 000 |
3 | Čína, Hong Kong[2] | Hong Kong | Tsim Sha Tsui (prodejny na hlavní ulici) | € 15 219 |
4 | Spojené království | Londýn | New Bond Street | € 14 905 |
5 | Francie | Paříž | Avenue des Champs Elysees | € 11 414 |
6 | Japonsko | Tokio | Ginza | € 9 299 |
7 | Švýcarsko | Curych | Bahnhofstrasse | € 9 243 |
8 | Austrálie | Sydney | Pitt Street Mall | € 7 612 |
9 | Jižní Korea | Soul | Myeongdong | € 6 542 |
10 | Rakousko | Vídeň | Kohlmarkt | € 5 160 |
11 | Kontinentální Čína | Šanghaj | West Nanjing Road | € 5 060 |
12 | Singapur | Singapur | Orchard Road | € 4 395 |
13 | Vietnam | HCMC | Dong Khoi | € 3 977 |
14 | Německo | Mnichov | Kaufinger/Neuhauser | € 3 840 |
15 | Řecko | Athény | Ermou | € 3 480 |
16 | Irsko | Dublin | Grafton Street | € 3 024 |
17 | Španělsko | Barcelona | Passeig de Gracia | € 3 000 |
18 | Nizozemsko | Amsterdam | P.C. Hooftstraat | € 2 800 |
19 | Česká republika | Praha | Pařížská | € 2 700 |
20 | Turecko | Istanbul | Centre – Istiklal Street | € 2 500 |
21 | Malajsie | Kuala Lumpur | Suria KLCC | € 2 351 |
22 | Indie | Nové Dillí | Khan Market | € 2 208 |
23 | Norsko | Oslo | Nedre Slottsgate | € 1 946 |
24 | Kanada | Toronto | Bloor Street | € 1 883 |
25 | Dánsko | Kodaň | Stroget (včetně Vimmelskaftet) | € 1 743 |
Zdroj: Cushman & Wakefield
Retailový sektor je odolný, luxusnímu segmentu se daří
Během pandemie maloobchodní trh prošel těžkými časy, v loňském roce musel čelit vyšší inflaci, rostoucím úrokovým sazbám a zpomalujícímu ekonomickému růstu. Další problémy mají retailové lokality závislé na zaměstnancích kanceláří nebo na mezinárodních turistech, jejichž počty se ještě nevrátily na předcovidovou úroveň.
Sektor však potvrzuje svoji odolnost: 250 předních retailových firem vykazuje 8,5% meziroční růst tržeb[3]. Podobně v luxusním segmentu za loňský rok více než 95% značek reportovalo růst zisku[4], což pokračovalo začátkem letošního roku, kdy se LVMH stala první luxusní značkou, jež dosáhla tržní kapitalizace 500 miliard dolarů. Přestože obecně zaznamenal luxusní sektor zpomalení, růst jeho prodejů zůstává v pozitivních číslech, jak ukázaly výsledky v letošním třetím čtvrtletí. Konec roku a začátek toho příštího může být náročný, ale věříme, že to sektor překoná díky vývoji, jímž prochází v souladu s ekonomickou a společenskou změnou.
Pro velkou část luxusních značek na českém trhu byl z hlediska dosažených obratů rekordní rok 2019, nicméně dle informací Cushman & Wakefield již letos obraty některých luxusních značek z Pařížské překonaly předcovidová čísla. S globální covidovou krizí sice přišly o významnou část své klientely, kterou historicky tvořili zákazníci z Ruska a dalších východních zemí včetně Asie, naštěstí ale stále roste kupní sila lokální klientely a také zákazníků z okolních zemí, kteří do jisté míry nahradili propad tržeb způsobený omezením cestování z Asie, USA a dalších významných destinací.
Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Retailový trh je hlavně o inovacích a nových nápadech, kvalitním produktu, dobrých kolekcích a silném příběhu. U nově vstupujících, aktivních a úspěšných značek jsou právě to klíčové předpoklady pro jejich další růst a schopnost se na trhu dlouhodobě udržet. Čeští zákazníci jsou stále sofistikovanější, vyžadují kvalitu produktu a originalitu. To nahrává růstu a expanzi luxusních a prémiových značek: ty na trh stále v hojné míře přicházejí a stávajícím se dobře daří.“
Nájemné pod předcovidovou úrovní
Tento průzkum pracuje se základním nájemným v nejlepších městských lokalitách po celém světě, které jsou mnohdy spojeny s luxusním sektorem. Hodnoty nájemného v tomto specifickém segmentu jsou relativně imunní vůči dodatečným slevám, pobídkám nebo modelům nájemného se sdíleným rizikem, které se více rozšířily na širším maloobchodním trhu.
Nájemné v nejlepších světových maloobchodních destinacích se nadále zotavovalo a v uplynulém roce vzrostlo v průměru o 4,8 % v místní měně. Nejsilnější růst zaznamenala Asie a Tichomoří, a to v průměru o 5,3 %, v Evropě šlo o 4,2 % a v Americe o 3,2 %. Bez ohledu na poměrně silný růst v uplynulém roce ve většině případů zvýšení nájemného neodpovídalo úrovni nejvyšší inflace.
Navíc téměř 60 % trhů po celém světě zůstává pod předpandemickou úrovní nájemného. Nejvíce patrné je to v Evropě, kde je pod touto úrovní 70 % trhů. Naproti tomu ve Spojených státech je to pouze 31 % a 69 % je nad touto úrovní.
Poznámky k metodice žebříčku Main Streets Across the World:
Výběr srovnávaných ulic: Průzkum porovnával 138 prémiových nákupních tříd, v žebříčku 49 zemí pak každou zemi zastupuje jedna nejdražší ulice s nejvyšším dosahovaným nájemným. Za každou zemi je zařazena pouze jedna, nejdražší ulice – nejde tedy o absolutní žebříček nejdražších nákupních ulic světa (pak by pořadí bylo jiné a např. Česká republika by v něm nefigurovala na tak čelních příčkách, protože země umístěné před ní někdy disponují více různými ulicemi, jež jsou dražší než Pařížská).
Pojem nejdražší ulice: Jedná se o nejdražší/nejatraktivnější nákupní třídy podle výše nájmu v maloobchodních prostorách – ta odráží a určuje atraktivitu ulice. Žebříček nepracuje s cenami zboží, nejedná se tedy o nejdražší ulice z pohledu cen pro zákazníky.
Parametr výše nájmu: Žebříček pracuje s nejvyšší dosahovanou výší nájmu za m2 za ideálních 100 m2 plochy (tj. neplatí, že při násobné ploše se cena jednoduše násobí) s ideálními podmínkami (např. ideální výkladce), podle v západní Evropě používané metody zóna A (hodnota nájmu 10 m od výkladce).
[1] Porovnávány byly prémiové nákupní ulice světa, v žebříčku 49 zemí pak každou zemi zastupuje jedna ulice s nejvyšším dosahovaným nájemným. Více o metodologii žebříčku v závěru zprávy.
[2] Pro účely tohoto průzkumu je Hong Kong uváděn samostatně.
[3] https://www.deloitte.com/global/en/Industries/consumer/analysis/global-powers-of-retailing.html
[4] Bain & Co https://www.bain.com/about/media-center/press-releases/2022/global-luxury-goods-market-takes-2022-leap-forward-and-remains-poised– for-further-growth-despite-economic-turbulence/