Na český trh loni vstoupilo 38 nových značek

Share

Český maloobchodní trh a fyzický retail je pro retailové značky stále atraktivní, jak potvrzuje loňský příchod 38 nových zahraničních brandů – je to nejvíce za poslední tři roky. V roce 2020 jich bylo 25, meziroční nárůst tedy činí 52 procent.

Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Fyzické nakupování zůstává přes všechny problémy a změny, jež přinesla koronavirová krize, důležitou součástí maloobchodního prostředí. Česko pak zůstává klíčovým trhem pro vstup zahraničních značek do regionu střední a východní Evropy – zdejší kupní síla je setrvale vysoká a v dlouhodobých plánech retaileři počítají s obnovením původních počtů zahraničních návštěvníků, kteří jsou významnou součástí klientely v Česku – zejména v Praze a dalších turistických regionech.“

Především móda

Přibližně 40 procent retailového trhu tvoří segment módy – oděvů, doplňků a obuvi – proto i vstupů na český trh je nejvíce v tomto odvětví. Loni k nám přišlo 18 módních značek, a to napříč segmenty: v tom luxusním otevřela prodejna Versace v Pařížské ulici; z prémiových stojí za zmínku zejména německý Anson’s v obchodním centru Westfield Chodov či Manuel Ritz v nákupní galerii Myslbek (oba se zaměřením na pánskou módu), italský prodejce kašmírového zboží Falconeri ve Westfield Chodov, maďarský Sugarbird v pasáži Černá Růže či německý Hiltl v Premium Outlet Prague Airport. V Galerii Harfa otevřel svůj první obchod polský multibrand Halfprice, prodávající zlevněné prémiové zboží. Na massmarket míří například Primark, Modivo, Heavy Tools a Dedoles.

Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Červnové otevření první a největší prodejny Primarku v centru města ve střední a východní Evropě na pražském Václavském náměstí bylo nejvýznamnějším vstupem nové značky ze segmentu rodinné módy a doplňků na zdejší trh – nejen letos, ale za uplynulých deset až patnáct let: posledním podobně významným příchodem bylo otevření prodejny H&M v roce 2003, předtím např. značek Zara, C&A, Marks & Spencer či New Yorker. V letošním roce se plánuje otevření druhé prodejny Primarku na českém trhu, v Brně. Značka vstoupí také na slovenský trh, a to prodejnou, jež se otevře společně s rozšířením mixed-use projektu Eurovea v Bratislavě.“

Nabídka doplňků se rozšířila díky vstupu německé optiky Fielmann: ta otevřela prodejnu v obchodním centru Westfield Chodov a chystá se otevřít další, vlajkovou, na hlavní pražské nákupní ulici Na Příkopě. Kabelky nebo šály si lze pořídit v novém obchodě francouzské značky MOA ve Westfield Chodov či slovenské Cube v OC Nový Smíchov. Řady prodejců obuvi posílila značka Aldo, jež znovuotevřela svou prodejnu ve Westfield Chodov, a polská prodejna eObuv.cz v OC Nový Smíchov, spojující online nakupování s fyzickou prodejnou.

Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Strategie, kdy se kamenné prodejny kombinují s elektronickým prodejem, je nyní pro obchodníky klíčová. V pandemii se ukázalo, že e-shopy fyzický retail neohrožují, ale ideálně doplňují. Zároveň online kanál není dost dobře schopen samostatného přežití bez fyzických prodejen. Důkazem jsou značky eObuv.cz a Modivo, jejichž tzv. phygital stores propojením online a offline nákupů daný brand posilují. Konceptů kombinujících online a fyzický retail bude jednoznačně přibývat a stane se pro značky nutností, aby si udržely místo v konkurenčním prostředí. Dalším zásadním maloobchodním konceptem bude stále častěji tzv. experiential retail, kde se virtuální svět potkává s tím fyzickým za využití technologií, jako je třeba virtuální realita (VR) či rozšířená realita (AR).“

Zábava a gastronomie

Segment volnočasových a gastronomických konceptů byl v posledních dvou letech velmi výrazně zasažen protipandemickými omezeními a jeho návrat do normálu bude trvat delší dobu. I přesto na trh vstupují nové koncepty, např. do Olympie Olomouc přišel slovenský kinooperátor Cinemax. Registrujeme expanzi fitness konceptů – otevřelo se třeba německé fitness Clever Fit v obchodním domě Kotva či britský OneGym v kancelářské budově Parkview na pražské Pankráci a i v letošním roce čekáme příchod dalších značek v této oblasti. Zábavu cílenou na děti přináší polský operátor dětských parků Leopark v Centru Černý Most či největší krytý zábavní park v Česku Majaland, koncept belgického operátora Plopsa, v Premium Outlet Prague Airport.

V segmentu Food & Beverage je nová polská kavárenská síť Dobro & Dobro Cafe v Purkyňově ulici, steakhouse El Gaucho v Dušní ulici, francouzská pekárna Aux Merveilleux de Fred v Revoluční ulici, prodejce japonských dezertů Motiko v OC Nový Smíchov či britské My Cookie Dough s prodejnou ve Westfield Chodov. V Prostějově se otevřelo belgické bistro Nawhal’s. Na trh vstoupil také ruský diskontní řetězec Mere se dvěma prodejnami v Příbrami a Mostě.

Značky míří hlavně do pražských obchodních center

Stejně jako v minulosti převládaly mezi nováčky značky z módního odvětví (12 prodejců oblečení, 5 doplňků a obuvi, jeden sportovního oblečení), následovalo stravování (7 brandů). Posílil také segment vybavení domácností a elektra, protože během koronavirové krize lidé trávili více času doma. Na český trh tak vstoupila švédská značka elektrospotřebičů Asko, ruský prodejce textilií Cozy Home, polské železářství Klimas Wkręt-met, americká prémiová audiotechnika Sonos a francouzský prodejce umění YellowKorner.

Nejvíce značek a konceptů (7) k nám loni přišlo z Polska, dále z Německa (4), Itálie (4) a Spojeného království (3). Většina brandů otevřela svou první prodejnu v Praze – těch bylo 32, další např. v Brně nebo Karlových Varech.

Nejvíce – 22 – prodejen otevřelo v nákupních centrech, přičemž nejoblíbenější pro vstup nových značek na trh byl Westfield Chodov (6) a OC Nový Smíchov (4). 11 značek otevřelo na hlavních nákupních třídách v centrech měst, dvě v kancelářských komplexech, dvě v outletech, jedna v retailovém parku.

Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Vysoký počet vstupů nových značek nicméně neznamená nárůst celkové obchodní plochy. U stávajících nájemců totiž přetrvává trend vyhodnocování a optimalizace obchodní sítě, což může vést k menšímu počtu obchodů, ale zároveň k zaměření na dominantnější a kvalitnější prostory. Kvantita je nahrazována kvalitou.“

 Tabulka 1: Značky, které do ČR nově vstoupily v roce 2021

 Oblečení  Doplňky a obuv  Sportovní oblečení  Supermarket
 Anson’s  Aldo  Crazy  Mere
 Falconeri  Cube
 HalfPrice  Dedoles
 Happymum  eObuv.cz
 Heavy Tools  Fielmann
 Hiltl  MOA
 Manuel Ritz
 Modivo
 Primark
 Rock Shop
 Sugarbird
 Versace

 

 Stravování  Volný čas     Domácnost a elektro    Ostatní 
 Aux Merveilleux de Fred  Cinemax  Asko  Mr. Jeff
 Ben & Jerry’s  Clever Fit  Cozy Home
 Dobro & Dobro Cafe  Leopark  Klimas Wkręt-met
 El Gaucho  Majaland  Sonos
 Motiko  OneGym  YellowKorner
 My Cookie Dough
 Nawhal’s

Pozn.: Některé ze značek, jež na český trh v roce 2021 vstoupily, na něm již v minulosti působily – jedná se o tzv. re-entry. Na trh se loni takto vrátily např. značky Versace, Aldo, Sugardbird, El Gaucho, YellowKorner, Ben & Jerry’s či Happymum.

Dočasné pop-up prodejny

Vedle zmíněných 38 nově příchozích brandů evidujeme v loňském roce nárůst počtu pop-up prodejen. Ty značce umožňují otevřít si obchod na kratší dobu a většinou se jedná o již upravené prodejny nevyžadující velké investice do vybavení. Tyto prostory vhodně vyplňují dobu, než dojde k obsazení prostor permanentním nájemcem, který podepisuje smlouvu na delší období a do prostor investuje. V důsledku koronavirové krize, během níž mnozí retaileři optimalizují počet prodejen, je takovýchto prostor nyní k dispozici více než historicky. Pro nové značky je pop-up prodejna příležitostí prověřit trh a reakci zákazníků na jejich produkty, zároveň jde o významnou marketingovou podporu výrobků a značky samotné.

Loni si v Česku své první pop-up prodejny vyzkoušeli prodejci spotřebičů Dyson, sirupů Monin, hodinek Tudor, prémiového alkoholu Hennessy či likérů Baileys ve svém Treat Baru. V OC Letňany vznikla největší pop-up prodejna značky Van Graaf s názvem Pop Up Sale Fashionow, známá například z německého Hamburku, Frankfurtu, Berlína či Oberhausenu.

V předchozích letech se pop-up prodejny osvědčily např. značkám Vasky, Salamander nebo IKEA. Velice populárním místem, kde si retaileři mohou vyzkoušet svoje obchody, jsou často outletová centra.

Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Fyzické obchody stále zákazníkům dokážou nabídnout zážitek, kontakt s produktem a značkou včetně odborného servisu a poradenství, které online nedokáže v takovém rozsahu zprostředkovat. Proto jsou různé pop-up koncepty pro značky, jež neměly s danou lokalitou zkušenosti nebo fungovaly pouze v online prostředí, atraktivní a jejich obliba dále poroste. V mnoha případech se pak z dočasného obchodu stane permanentní pobočka či prodejna.“