Až do jara 2021 bude OD Máj fungovat jako pop-up. Prostor je plný z více než dvou třetin a prodejny zde má přes 20 značek. Zájem pronajímatele překvapil.
V červnu to bylo rok, co obchodní dům Máj proměnil své prostory v rámci nového konceptu pop-up store. Cílem je překlenout období do začátku rekonstrukce celého objektu, která má začít v první polovině roku 2021. Správou budovy, patřící společnosti Amádeus Real, byla pověřena realitní společnost Cushman & Wakefield. Právě ta přišla s návrhem přeměny na pop-up prostor. Jaká je obsazenost, jak funguje prostor v současnosti a jakou bude mít novou podobu?
Historicky známý obchodní dům, který denně navštíví zhruba 70 tisíc lidí, nabízí k pronájmu 9500 m² plochy. Aktuálně je pronajato cca 7000 m², konkrétně přízemí, 1. patro, část druhého patra a pak celé 4. patro. V přízemí se pak také nachází prodejna původního nájemce Tesco. Dohromady je v Máji více než 20 nájemců, kteří nabízejí od oblečení, přes kosmetiku a sport až po event space. „Očekáváme, že na podzim a zejména před Vánocemi jich bude ještě víc,“ říká Peter Hakun, Associate konzultant, v oddělení pronájmu obchodních center realitně poradenské společnosti Cushman & Wakefield.
Inkubátor nápadů
Máj dává firmám příležitost vyzkoušet si v rámci pop-up konceptu něco nového. Pro některé nájemce je to úplně první kamenná prodejna nebo zcela jiný formát. Někteří maloobchodníci si zde chtějí otestovat lokalitu předtím, než se zaváží k dlouholetým nájemním smlouvám. „Velkou výhodou Máje bylo, že jsme nabízeli prostory připravené, bez nutnosti velkých investic ze strany nájemce, někde jsme dokonce zapůjčili nábytek,“ popisuje Petr Hakun.
Například řetězec Sportisimo si zde vyzkoušel outletovou prodejnu, kterou vyhodnotili jako velký úspěch, značka s oblečením s.Oliver testovala pop-up koncept a pro českou značku kosmetiky Smyssly to byla první kamenná prodejna. Firmy mají smlouvy obvykle na jeden rok, některé ale i kratší, třeba jen v řádech několika týdnů. Nyní je prodlužují do prvního čtvrtletí příštího roku. „Samotné nás překvapil velký zájem. Přiznám se, že v začátcích jsme počítali, že pronajmeme přízemí a jedno patro, následně jsme pronajali a otevřeli ještě polovinu 2. patra, i celé 4. patro, kde je terasa a výhled do ulice Národní,“ dodává Hakun.
Koronaviru navzdory
Koronavirová krize se podle něj na obsazenosti obchodního domu nijak výrazně neprojevila. „Většina nájemců z této zatěžkávací zkoušky vyšla v zásadě dobře, a navíc prodlužujeme smlouvy na další období,“ uvádí. Máj se opětovně otevřel 11. května, kdy ovšem návštěvnost byla nižší než obvykle. Přestože zde doposud chybí zahraniční turisté stejně jako lidé, pracující v okolních kancelářích, návštěvnost v posledních týdnech opět roste.
Cushman & Wakefield nyní opět nabízí prostory k pronájmu. V loňském červnu probíhala v souvislosti s otevřením akviziční kampaň, kterou nyní plánují zopakovat. Ačkoli měli loni v době, kdy kampaň běžela, již většinu ploch obsazenou, díky dlouhodobým nájemcům z řad maloobchodníků, značkám jako Rossmann, Douglas, Sportisimo a Pompo, přinesla kampaň i značky nové. „Chtěli jsme dát vědět i menším a začínajícím značkám o této příležitosti a několik takových značek jsme díky tomu skutečně získali,“ vysvětluje Peter Hakun důvody letošní kampaně.
Přestavba se blíží
Koncept je postavený na krátkodobých pronájmech, nicméně poslední měsíce se již ladí detailně finální návrhy přestavby obchodního domu. Máj se má proměnit na multifunkční budovu, kde budou vyšší patra věnované kancelářím a nižší patra včetně suterénu budou k dispozici pro retail. S potenciálními zájemci již probíhají jednání a uzavírají se první předběžné smlouvy. Zda v obchodním domě po přestavbě zůstane i nadále nějaký prostor pro projekty typu pop-up stores, není zatím jisté.