Revoluce v maloobchodní logistice mění způsob, jak nakupujeme

Share

Maloobchodní sektor stojí na prahu nové éry, kdy efektivní maloobchodní logistika hraje klíčovou roli v uspokojování zákaznických potřeb a snižování provozních nákladů. Studie společnosti Cushman & Wakefield Retail Logistics odhaluje, jak moderní logistické strategie – od velkokapacitních skladů po rychlé doručování – přetvářejí nakupování v obchodech i online. Tyto inovace přinášejí nejen větší pohodlí zákazníkům, ale také udržitelnější a efektivnější fungování maloobchodních řetězců.

Studie se věnuje jednotlivým částem dodavatelského řetězce a rozebírá jednotlivé faktory, které je ovlivňují tak, aby byly uspokojeny měnící se potřeby spotřebitelů a minimalizovány náklady na obsluhu. Z průzkumu je patrné, jak důležitou roli hrají průmyslové nemovitosti pro maloobchodníky.

Logistika v maloobchodě je řízena dvěma hlavními principy: maximalizací zákaznické zkušenosti a minimalizací nákladů. Tyto principy jsou základem pro optimalizaci logistických sítí a systémů, které musí být schopny reagovat na dynamické změny na trhu.

Maximalizace zákaznické zkušenosti, větší pohodlí pro zákazníky díky lepší dostupnosti zboží

Poskytnutí vynikající zákaznické zkušenosti je dnes pro maloobchodníky naprostou prioritou. Maloobchodníci se nyní soustředí na to, aby měli zboží přesně tam a tehdy, kdy si ho zákazníci přejí, ať již se jedná o kamenný či online obchod. Aby uspokojili rostoucí nároky spotřebitelů, maloobchodníci nabízejí širokou škálu možností doručení. Zákazníci si mohou vybrat způsob dopravy, preferovaného dopravce i čas, který jim vyhovuje. Flexibilita je dnes standardem, který odlišuje ty nejlepší od ostatních.

Z naší studie vyplývá, že čeští zákazníci nemají jednoznačně oblíbený způsob doručení. Někteří dávají přednost balíčku doručenému až domů, jiní si raději vyzvednou objednávku na výdejním místě nebo v obchodě. Na rozdíl od České republiky je ve většině západoevropských zemí, jako je Španělsko, Německo, Nizozemsko, Rakousko či Velká Británie, jasným favoritem doručení přímo domů, volí ho tam až 75 % zákazníků. Zajímavý je také pohled na doručení dle věkové kategorie. Starší generace, jako jsou Boomers, preferují tradiční přístup a nechávají si doručit zboží raději domů. Naopak mladší generace Z upřednostňuje modernější možnosti a často volí vyzvednutí mimo svůj domov.

Jan Kotrbáček, vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor, Cushman & Wakefield: „Z ekonomických dat vyplývá, že spotřebitelé jsou nadále tahounem ekonomiky a maloobchodníci by jejich apetit měli dále podporovat. Pečlivé plánování a zavádění strategií podporujících logistiku je pro obchodníky nezbytné, aby nedošlo k narušení zákaznické zkušenosti v obchodě. To se týká především odesílání zboží, vyzvednutí a vrácení zboží v obchodě. Obchodníci musí mít dobře promyšlenou omnichanel strategii, jež díky kombinaci kamenných a online prodejen pomáhá vyhovět většině zákaznických potřeb. Příkladem mohou být showroomy, které umožňují obchodníkům držet menší zásoby, zatímco zákazníkům nabízí lepší zákaznickou zkušenost a zážitek z nakupování.“

Minimalizace nákladů na obsluhu

Optimalizace logistických procesů přináší obchodníkům nejen vyšší efektivitu, ale také významné úspory nákladů. Zjednodušením a vylepšením logistiky mohou obchodní řetězce efektivněji řídit pohyb zboží, zlepšovat procesy vrácení a lépe využívat pracovní sílu. Kromě úspor se však stále více firem zaměřuje také na udržitelnost. Optimalizací dopravy, například zkrácením tras nebo sdílením přepravních kapacit, snižují emise a přispívají k ochraně životního prostředí.

Graf 1: Preferované způsoby vrácení zboží dle evropských zemí

Zdroj: Cushman & Wakefield

Rostoucí popularita online nakupování vede obchodníky k tomu, aby investovali do větších skladů, které se nacházejí blíže městům. Tyto sklady zajišťují rychlejší doručení a větší dostupnost zboží pro zákazníky. Mnoho obchodníků navíc upravuje své prodejny, aby mohli vyřizovat online objednávky přímo z prodejen, což šetří čas a náklady a zákazníkům přináší pohodlné možnosti, jako je vyzvednutí objednávky v obchodě. Tento hybridní model spojuje to nejlepší z obou světů a reaguje na potřeby moderního nakupujícího.

Logistické nemovitosti hrají stále důležitější roli v maloobchodní logistice. Maloobchodníci se častěji zaměřují na velké budovy o rozloze nad 50 000 m², které slouží jako centra pro konsolidaci zásob a umožňují efektivní správu skladů napříč několika zeměmi. Zároveň roste poptávka po menších budovách, které slouží pro tzv. „logistiku poslední míle“, tedy doručování přímo k zákazníkovi, čímž zkracují dodací lhůty a přispívají k rychlejší a pohodlnější obsluze koncového zákazníka.

Graf 2: Pronájem logistických nemovitostí v Evropě maloobchodníky, budovy o rozloze 50 000 m2 a více

Zdroj: Cushman & Wakefield

Jiří Kristek, vedoucí týmu pronájmu průmyslových ploch: „Od roku 2021 sledujeme, že mezi největší lídry v oblasti pronajatých ploch v průmyslových nemovitostech patří logistické nemovitosti. Optimalizace celého dodavatelského řetězce hraje významnou roli pro všechny zúčastněné a neustále zlepšování a nacházení nových konceptů, jako jsou výdejní boxy či sběrná místa v obchodních centrech, nákupních parcích či na ulicích, mohou být pro všechny zúčastněné strany klíčové. Zároveň se projevuje také efekt centralizace, kdy se několik skladů sloučí do jednoho nového a většího, kde lze docílit mnohem větší efektivity skladování a úspor z rozsahu. Vedlejším efektem tohoto trendu je také skutečnost, že nové sklady více odpovídají přísnějším normám ESG .“