Galerie Butovice

Share

1 The Opportunity

Galerie Butovice was a 36,000 sq m shopping centre in Prague, which had been struggling since its opening in 2005. The most problematic period was 2013-2014 when main part of the first floor was closed. The asset was bought by Cromwell Property Group in 2014 and Cushman & Wakefield was appointed for property management and leasing. The project needed significant redevelopment including layout changes, new vertical communication, extension of the F&B segment, tenant mix improvements and especially saturation of the first floor with very high vacancy.

The market position of the shopping centre was very poor with very low demand from tenants. The performance of current tenants was average. Hypermarket Albert occupied 30% of GLA and represented 46% of rental income with clear strategy to downsize. For the Landlord, this situation represented a future that was either very problematic and risky or that had a huge potential for value-adding strategy if successful.

“Redevelopments of shopping centers and improving the quality of catering and leisure is a trend we see across the whole of Europe. The new Galerie Butovice was transformed exactly in this spirit and consolidated its concept of a comfortable shopping center.”– Jan Čížek

2 The Solution

Cushman & Wakefield was involved in the whole redevelopment since the very beginning including consultancy of the future layout, ERV, tenant mix and others. Important part were our B2B marketing materials to present the future of the project, fully prepared by Cushman & Wakefield.  We negotiated a deal with KIKA for the extension of the centre by 15,000 sq m, prolongation of the hypermarket’s contract, layout changes of 85% of the centre, new anchors including New Yorker or Lindex and 37 new tenants. Close cooperation between the client, property management, retail leasing team and client’s project management team brought significant improvement of the KPI.  New marketing communication, new logo and design changed B2C communication resulting in turnovers increase.

3 The Result

After 4 years of cooperation the redevelopment is finalised and the client is in the exit phase of selling the asset. GLA of the shopping centre increased by 15,000 sq m, which along with other changes including mall turnover increase, rental income increase and occupancy increase resulted in 100% asset value increase. In 2019 the asset was succesfully sold and Cushman & Wakefield’s Investment team assisted the seller.

Galerie Butovice

Share

1 Příležitost

Galerie Butovice bylo pražským obchodním centrem o rozloze 36 000 metrů čtverečních, které se od svého otevření v roce 2005 potýkalo s problémy. Nejproblematičtějším obdobím byly roky 2013-2014, kdy byla uzavřena hlavní část prvního patra. Centrum koupila Cromwell Property Group v roce 2014 a společnost Cushman & Wakefield byla pověřena správou a pronájmem nemovitosti. Projekt potřeboval výraznou přestavbu včetně dispozičních změn, nové vertikální komunikace, rozšíření segmentu F&B, vylepšení mixu nájemců a především saturací prvního patra, jež se potýkalo s velmi vysokou neobsazeností. Tržní pozice obchodního centra byla velmi špatná s velmi nízkou poptávkou ze strany nájemců. Výkon současných nájemců byl průměrný. Hypermarket Albert zabíral 30 % GLA a představoval 46 % příjmů z pronájmu s jasnou strategií zmenšování. Pro pronajímatele tato situace představovala budoucnost, která byla buď velmi problematická a riskantní, nebo měla obrovský potenciál pro strategii přidané hodnoty, pokud by byla úspěšná.

“Rekonstrukce obchodních center a zkvalitňování nabídky stravování a volného času je trendem, který vidíme v celé Evropě. Nová Galerie Butovice se proměnila přesně v tomto duchu a upevnila svůj koncept lokálního obchodního centra.”– Jan Čížek

Galerie Butovice

2 Řešení

Cushman & Wakefield se podílela na celé přestavbě od samého počátku včetně poradenství budoucího uspořádání, ERV, mixu nájemců a dalších. Důležitou součástí byly naše B2B marketingové materiály k prezentaci budoucnosti projektu, plně připravené společností Cushman & Wakefield. S retailerem KIKA jsme vyjednali rozšíření centra o 15 000 m2, prodloužení smlouvy s hypermarketem, změny dispozičního řešení 85 % centra, nové kotevní nájemce včetně New Yorker nebo Lindex a 37 nových nájemců. Úzká spolupráce mezi klientem, správou nemovitostí, týmem maloobchodního leasingu a týmem projektového managementu klienta přinesla výrazné zlepšení KPI. Nová marketingová komunikace, nové logo a design změnily B2C komunikaci a vyústily ve zvýšení obratů nájemců.

Galerie Butovice

3 Výsledek

Po 4 letech spolupráce je přestavba dokončena a klient je ve finální fázi prodeje aktiva. GLA nákupního centra vzrostla o 15 000 metrů čtverečních, což spolu s dalšími změnami, včetně zvýšení obratu nákupního centra, zvýšení příjmů z pronájmu a zvýšení obsazenosti, vedlo ke 100% nárůstu hodnoty aktiva. V roce 2019 bylo aktivum úspěšně prodáno a investiční tým společnosti Cushman & Wakefield asistoval prodávajícímu.

Galerie Butovice